۱۳۹۴ مرداد ۱۹, دوشنبه

روش کشت، پرورش وبرداشت پالک یا اسفناج



روش کشت، پرورش و برداشت پالک  یا اسفناج
 پالک  يکى از سبزى‌هائى است که بومى ايران بوده به‌همين نام احتمالاً به‌وسيله اعراب به اسپانيا راه يافته و سپس در تمام دنيا انتشار يافته است.
گياه‌شناسى پالک
پالک  گياهى است با نام علمى .Chenopodiacea Spinacia oleracea L و از اين نظر خويشاوندى نزديکى با چغندرقند دارد. پالک  به‌عنوان يگ گياه روزبلند به‌شدت تحت‌تأثير طول روز بلند قرار مى‌گيرد، يعنى روزها بلند مى‌شوند. تمايل گياه به ساقه و گل رفتن افزايش مى‌يابد.
هر چند عوامل آب و هوائى ديگر مانند گرما مى‌تواند به‌گل رفتن پالک  را تسريع نمايد ولى عامل اصلى نبوده و فقط طول مدت روشنائى است که نقش عمده را خواهد داشت، بنابراين اگر طول مدت روشنائى کمتر از ۱۲ ساعت باشد، پالک  به‌گل نخواهد رفت. پالک  از نظر تلقيح يک گياه آلوگام است و انتقال دانه‌هاى گرده آن به‌وسيله باد صورت مى‌گيرد.
شرايط اقليمى و خاکى برای کاشت پالک
پالک  نسبت به آب و هوا حساسيت چندانى ندارد و جزء محصولات فصل خنک است. رطوبت کافى هوا و خاک در رشد و نمو و کيفيت پالک  اثر مثبت دارند. در مناطق خيلى سرد پالک  زمستانه صدمه مى‌بيند.
پالک  از جمله گياهانى است که داراى ريشه بسيار عميق بوده و همان‌طورى‌ که گفته شد در خاک‌هاى عميق لومى سيلتى تا 1/40 متر نفوذ مى‌کند. بنابراين زمين‌هاى کم عمق و يا زمين‌هاى غيرقابل نفوذ چندان مناسب کاشت پالک  نمى‌باشند، در زمين‌هاى شنى و سبک پالک  مى‌رويد ولى محصول کافى نخواهد داد.
البته در زمين‌هاى رسى‌ سنگين نيز کاشت پالک  نتيجه خوبى نخواهد داد. مناسب‌ترين PH خاک را براى پالک  ۵/۶ تا ۵/۷ ذکر کرده‌اند بعضى از محققين نتيجه گرفته‌اند که محصول پالک  در PH برابر ۵ به نصف کاهش يافته و در PH ۴/۵ رشد و نمو گياه متوقف مى‌شود. مناسب‌ترين خاک‌ها براى پالک  خاک‌هاى نم‌دار ليمونى عميق و هوموس‌دار مى‌باشند. البته براى محصول زودرس بايد از زمين‌هاى سبک و قوى استفاده کرد.
تهيه زمين برای کاشت پالک
زمين پالک  بايد کاملاً نرم باشد و بذر کاشته شده به‌خوبى به ذرات خاک بچسبد. بنابراين قبل از کاشت بايد زمين را به‌وسيله ديسک و يا کولتيواتر خوب نرم کرد و بعد از کاشت غلطک زد. فواصل کاشت را بين ۲۵ تا ۳۵ سانتى‌متر در نظر مى‌گيرند مقدار بذر لازم متغير و تابع فواصل کاشت مى‌باشد.
زمان کاشت پالک
با توجه به اينکه پالک  يک گياه روزبلند مى‌باشد کاشت آن بايد در بهار و يا پائيز يعنى در روزهاى کوتاه انجام گيرد. بنابراين بذر پالک  را در مناطقى که داراى زمستان‌هاى ملايم مى‌باشند مانند نقاط جنوبى ايران به‌تدريج از اواسط پائيز تا اوايل اسفند مى‌کارند. پالک  بهاره را مى‌توان در اواخر زمستان مثلاً در اسفندماه به مجرد مساعد شدن هوا کاشت. در مورد پالک  پائيزه يعنى محصولى که بايد در پائيز برداشت شود، نبايد زودتر از اواسط مرداد و ديرتر از اواسط شهريور کاشت، زيرا در صورت اول امکان به‌گل رفتن در طول روز بلند زياد است و در صورت دوم ممکن است به‌موقع قابل برداشت نشود
روش بذرپاشى پالک  موقع کاشت
پالک  را مى‌توان به‌دو صورت دست‌پاش و رديفى با ماشين بذرپاش کشت کرد. در روش دست‌پاش زمين را قبلاً کرت بندى کرده و مقدار ۲۵ تا ۳۰ کيلوگرم بذر در هکتار به‌وسيله دست پاشيده مى‌شود 
 پرورش:

کوددهى گیاه پالک
پالک  قادر است مقادير زيادى مواد غذائى جذب نمايد. بنابراين در موقع تهيه زمين بايد به‌اندازه کافى از مواد غذائى مختلف با خاک مخلوط نمود. از بين مواد غذائى مختلف کود ازته باعث رشد سريع پالک  مى‌شود. چون دوره رشد پالک  کوتاه است بهتر است آن را به محصول قبلى داد، در غير اين‌صورت و در صورت امکان مى‌توان مقدار ۱۰ تا ۱۵ تن در هکتار کود حيوانى کاملاً پوسيده به‌کار برد.
 آبيارى گیاه پالک
پالک  جهت سبز شدن در مرحله جوانه زدن احتياج به رطوبت زيادى دارد.
علف‌هاى هرز گیاه پالک
پالک  يکى از سبزى‌هاى حساس به علف‌هرزه مى‌باشد. بنابراين زمين پالک  بايد عارى از علف‌هاى ريشه‌اى مانند مرغ و غيره باشد. در کاشت رديفى فواصل رديف‌ها بايد طورى باشد که وجين ماشينى ممکن گردد. اولين وجين بايد بلافاصله پس از سبز شدن پالک  انجام گيرد و به هيچ‌وجه نبايد غفلت شود، در پالک  مانند بعضى ديگر از سبزى‌ها مانند گوجه‌فرنگى لازم است وجين ماشينى يا مکانيکى توأم با مبارزه شيميائى با علف‌کش‌ها انجام شود.
بيمارى‌ها گیاه پالک
سفيدک دروغي: مهم‌ترين و خطرناک‌ترين بيمارى پالک  محسوب مى‌شود.در اين بيمارى روى برگ‌هاى پالک  لکه‌هاى زرد نامنظم و در قسمت زيرين برگ‌ها به‌وسيله رشته‌هاى قارچ پوشيده مى‌شود و براى مبارزه علاوه‌ بر استفاده از ارقام مقاوم به سفيدک پالک  مى‌توان از قارچ‌کش‌ها استفاده کرد.
مگس چغندر: در بعضى از سال‌ها روى پالک  تخم‌گذارى مى‌کند و لاروهاى سفيدرنگ برگ‌ها را سوراخ مى‌کند به‌طورى که سوراخ‌ها و لکه‌هاى روشن به‌وجود مى‌آيند.
 برداشت:

برداشت پالک
زمان برداشت پالک  کوتاه است، زيرا از يک طرف رشد برگ‌هاى پالک  بايد حتى‌الامکان کامل شده باشد و از طرف ديگر بايد برداشت پالک  قبل از شروع به‌گل رفتن آن تمام شده باشد. پالک  به‌گل رفته معمولاً تلخ مزه بوده و به‌عنوان سبزى کاملاً بى‌ارزش مى‌باشد.
 منبع :  Vista.ir


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر